Cechuje je wysokie zaangażowanie i umiejętność szybkiego nabywania nowych kompetencji. Potrafią dostosowywać się do zmieniających warunków rynkowych, przy jednoczesnej wysokiej empatii i pozytywnym nastawieniu do wyzwań. Takie właśnie są kobiety na polskim rynku pracy. Jak wynika z badań Pracuj.pl, 76% Polek deklaruje, że w pracy angażują się mocno w wykonywane zadania. Jednak mimo dużego zapału i szerokiego zakresu kompetencji, tylko 48% polskich pracowniczek czuje się docenianymi w miejscu pracy. Dziś pracodawcy powinni zadbać o tę część swoich zespołów, by jej nie stracić – niemal połowa badanych kobiet (47%) deklaruje, że obecnie poszukują one pracy lub planują w najbliższym czasie zmienić obecną.
Najważniejsze informacje:
- 76% Polek deklaruje, że w pracy angażują się mocno w wykonywane zadania
- 6 na 10 kobiet deklaruje, że ich praca przynosi im satysfakcję i lubią ją wykonywać
- Tylko 48% badanych pracowniczek czuje się docenionymi w miejscu pracy
- Niemal połowa badanych kobiet poszukuje obecnie pracy lub planuje w zmienić obecną
- 86% respondentek deklaruje otwartość na nowe, ciekawe oferty pracy
- Wśród swoich mocnych stron kobiety najczęściej wymieniają samodzielność w pracy (63%)
Obraz polskiej pracowniczki
Obraz kobiet na rynku pracy to temat, który elektryzuje debatę społeczną od lat – by nie powiedzieć, że od zawsze. Dziś aktywnie zawodowo kobiety mają ogromny kapitał możliwości, z których mogą korzystać na równi z innymi uczestnikami rynku, jednocześnie stale go wzbogacając.
Aby przyjrzeć się obecnej sytuacji pracujących kobiet w Polsce, serwis Pracuj.pl przeprowadził badanie na grupie 1039 Polek w wieku 18-65 lat. Struktura próby była kontrolowana pod względem wieku i wielkości miejscowości zamieszkania odpowiadających. W badaniu udział wzięło 45% reprezentantek sektora white collars (praca biurowa i umysłowa), 34% kobiet pracujących w sektorze pink (praca usługowa), a 21% respondentek funkcjonuje w sektorze blue (praca fizyczna).
Ponad połowa badanych kobiet (56%) swoje obowiązki wykonuje na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. 53% respondentek posiada wykształcenie wyższe, a 41% wykształcenie średnie. 86% spośród ankietowanych to kobiety posiadające obecnie pracę.
Co ciekawe, niemal ¼ badanych kobiet ostatni raz zmieniała pracę ponad 10 lat temu, co świadczy o dużej stabilności tej grupy zawodowej. 14% kobiet dokonało takiej zmiany 5-10 lat temu. Tyle samo kobiet jednak deklaruje zmianę w czasie 1-2 lata.

Dużo dają od siebie i dużo oczekują od innych
76% Polek deklaruje, że w pracy angażują się mocno w wykonywane zadania. W największej mierze takie deklaracje składają badane w wieku 55-65 lat – jest to aż 74% respondentek z tego zakresu, w porównaniu do 66% pracowniczek w wieku 18-24 lata.
76% badanych Polek deklaruje, że w pracy mocno angażują się w wykonywane zadania.
Źródło: Badanie Pracuj.pl, n=889 pracujących kobiet, wrzesień 2023.
6 na 10 kobiet deklaruje, że ich praca przynosi im satysfakcję i lubią ją wykonywać. Połowa respondentek wskazuje z kolei, że mają one poczucie, że ich praca oraz jej efekty są doceniane przez ich najbliższe otoczenie. Nieco mniej, bo 48% pracowniczek, czuje się docenionymi w miejscu pracy.
6 na 10 badanych kobiet deklaruje, że ich praca przynosi im satysfakcję i lubią ją wykonywać.
Źródło: Badanie Pracuj.pl, n=889 pracujących kobiet, wrzesień 2023.
41% respondentek deklaruje, że praca nie stanowi dla nich ważnego elementu życia, a jest tylko źródłem utrzymania. Zaledwie 36% badanych kobiet uważa, że ponadprzeciętne zaangażowanie w obowiązki opłaca się pracownikowi. 34% z kolei w pracy skupia się wyłącznie na formalnych obowiązkach, starając się unikać dodatkowych zadań.
Aż 1 na 5 polskich pracowniczek przyznaje, że jej praca nie przynosi im satysfakcji, w związku z czym wykonują w niej absolutne minimum.
Polki aktywnie poszukują pracy
Niemal połowa badanych kobiet (47%) deklaruje, że obecnie poszukują one pracy lub planują w najbliższym czasie zmienić obecną. Ten odsetek maleje wraz z wiekiem, jednak w większości badanych grup utrzymuje się na wysokim poziomie, świadcząc o wysokiej mobilności zawodowej Polek obecnych na rynku pracy.

Aż 86% respondentek z kolei deklaruje otwartość na nową, ciekawą ofertę pracy, jeśli taka pojawiłaby się w najbliższych miesiącach. Co ciekawe, odsetek badanych jest bardzo wysoki (89%) w grupach wiekowych 18-44 lata i nieco maleje wśród kobiet z grup 45-54 lata (83%) oraz 55-65 lat (74%). To oznacza, że wśród aktywnych zawodowo kobiet znaczna większość zdecyduje się zmienić pracę, jeśli otrzymają one wystarczająco dobrą ofertę.
Aplikując liczą na pewne standardy. 84% kobiet oczekuje od pracodawców, że będą zamieszczać w ofertach pracy informacje o proponowanym wynagrodzeniu. Polskie pracowniczki chcą od razu wiedzieć, z czym mają do czynienia i na tej podstawie podejmować decyzje o wysłaniu CV. Nic w tym dziwnego, wkładając swój wysiłek w aplikacje, kobiety mają swoje oczekiwania względem pracodawców. Przygotowując swoje CV w odpowiedzi na oferty 56% z nich stara się każdorazowo dopasować dokumenty do potrzeb konkretnego pracodawcy.
Najczęstszym powodem popychającym Polki do decyzji o zmianie jest chęć polepszenia swojej sytuacji finansowej i uzyskania lepszych zarobków w nowym miejscu pracy – jako najważniejszy aspekt wskazało tę kwestię aż 50% ogółu badanych kobiet. Takie deklaracje składają kobiety we wszystkich analizowanych przedziałach wiekowych, choć w największym stopniu wyróżniają się tu badane w wieku 25-34 lata, spośród których aż 58% podało ten aspekt jako najważniejszy motor zmiany.
Co jeszcze sprawia, że Polki szukają lepszych miejsc pracy dla siebie? 28% badanych deklaruje, że w obecnej organizacji nie mają możliwości rozwoju lub awansu. ¼ z kolei deklaruje, że powodem zmiany pracy jest fakt, że nie czują się docenione w swoich aktualnych firmach. 22% spośród kobiet deklarujących poszukiwanie pracy nie posiada w tej chwili zatrudnienia. Niemal 1/5 kobiet zmieniając pracę planuje zmienić także branżę lub zawód. Niemal taki sam odsetek (18%) deklaruje, że chęć zmiany wynika ze złej atmosfery w obecnej firmie.
Otwarte i innowacyjne
Na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy są w stanie szybko się dostosowywać – 53% kobiet pozytywnie ocenia rekomendacje sztucznej inteligencji dotyczące najbardziej dopasowanych do nich ofert pracy. W przypadku badanych mężczyzn odsetek ten wynosi 49%. Kobiety chętniej skorzystałyby także z sugestii AI dotyczących uzupełnień w profilu lub CV zwiększających szansę na bycie dostrzeżonymi przez pracodawców – pozytywnie ocenia je 55% kobiet w porównaniu do 51% mężczyzn.
Niemal 6 na 10 kobiet nie zgadza się ze stwierdzeniem, że ich mała znajomość nowych technologii jest dla nich wyzwaniem podczas poszukiwania pracy. Także w tej kwestii kobiety wierzą w swoje umiejętności w większym stopniu niż mężczyźni (58% vs. 54%).
Zapytane o swoje mocne strony w kontekście zawodowym, kobiety najczęściej wymieniają samodzielność w wykonywaniu zadań (63%), zdolność do nabywania nowej wiedzy (56%), umiejętność adaptacji do nowych warunków (49%) oraz szybkiego uczenia się nowych technologii (47%). Swoją siłę dostrzegają także w pozytywnym nastawieniu do wyzwań i trudności w pracy (46%), empatii wobec współpracowników (45%) oraz budowaniu dobrych relacji z przełożonymi (42%) i klientami (41%).
Siła i znaczenie kobiet na rynku pracy są nie do przecenienia. Jako innowatorki i liderki zmian kobiety wnoszą bezcenne perspektywy i umiejętności, które wzbogacają miejsca pracy i napędzają wzrost gospodarczy. Przełamując bariery i tworząc włączające środowiska, pracodawcy mogą uwolnić pełny potencjał rynku pracy, zapewniając przyszłość, w której wkład kobiet będzie uznawany, doceniany i wykorzystywany dla dobra organizacji i społeczeństwa. Rozwój i sukces firm są bowiem nierozerwalnie powiązane ze wzmocnieniem pozycji kobiet na rynku pracy.
Anna Goreń
Starsza specjalistka ds. PR i CSR
pracuj.pl
O BADANIU
Badanie „Kobiety na polskim rynku pracy” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 1039 Polek w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.